ya Allah, permudahkanlah bagiku..

"Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya" [An-Najm:39]


Ya Allah..

aku bersyukur sangat2 dihantar belajar tinggi2 sampai luar negeri..
tapi..ade jugak dugaan dari-Mu ya Allah..
sungguh..
Allah takkan uji seseorang hambaNya melebihi kemampuan hambaNya itu..
aku yakin sangat aku akan tabah hadapi dugaan ni, insyaAllah..
dari dulu lagi dugaan ni ada..

sebetulnya, macam ayat Quran surah an-Nasr: 3..maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampunan kepada-Nya. Sungguh, Dia Maha Penerima taubat..

bila tadabbur ayat ni, rasanya maksudnya macam, apabila kita dapat something contohnya berita gembira, cakaplah Alhamdulillah..dan jangan pulak lupa nak ucapkan Astaghfirullahalazim..sebab, ape yang kita dapat tu (berita gembira tu) adelah suatu ujian jugak dari Allah..Allah nak tengok, adekah kita bersyukur kepadaNya..

akulah yang termasuk dalam golongan2 yang tak bersyukur..sebab sebelum ni, aku tahu aku sedang diuji dengan berita gembira..contonhya result exam..masa tu diri dah sedar, ada something somewhere wrong sebab result exam dulu2 agak sangat baek..padahal usaha memang kurang..that's why aku (insyaallah) masa dulu tak riak..sebab tahu itu ujian Allah..sebab diri memang sedar result yang bagus tu, bukan sebab usaha diri sendiri..itu bersandarkan keberkatan dari Allah, doa dan sebagainya..

tapi sekarang, Allah dah tarik nikmat yang aku dapat dulu..mungkin sebab aku tak bersyukur dengan nikmat yang dulu tu..sekarang ni, aku dah rasa apa yang Allah dah peringatkan dlm surah An-Najm:39 tu..what u give, u get back..ape yang kita usahakan, itulah yang kita dapat sebagai balasannya..so memang padanlah result semester 1 ni dengan usaha aku selama ni..aku nak rasa down, sebab memang patut rasa down pon..tapi, alhamdulillah aku dh aware dengan ayat tu..so memang padan muka lah, sesuai dengan usaha aku selama ni..ini pon ujian Allah jugak, so aku akan ambil ni sebagai iktibar, insyaAllah..aku doakan agar diri akan tabah hadapi hidup ni, dan sentiasa perbaiki diri lagi..bukan setakat hal-hal duniawi, tapi jugak hal-hal akhirat nanti..sebab selalu lupakan Allah la, Allah dah tak sayang dengan aku lagi..

doakan aku..
semoga aku dapat segulung ijazah..penuhi harapan mama..dan tak bazirkan wang yang kerajaan laburkan pada bakal2 guru macam aku ni..


aku harap sinar masih ada dalam hidup aku..
ya Allah, permudahkanlah urusanku..


0 komen:

Post a Comment